تبلیغات
صلای عشق

دکتر حشمتی (متخصّص طب اورژانس)


بیماری رینود چیست؟


بیماری رینود شرایطی است که طی آن قسمت هایی از بدن مانند انگشتان دست و پا، نوک بینی و گوش ها بی حس و سرد می شوند. در رینود عروق خونی انگشتان دست و پا، بینی و گوش درگیر می شوند. استرس و سرما از جمله عوامل مستعد کننده بیماری هستند. این بیماری میان زنان شایع تر است. اگر چه می توان این مشکل را کاهش داد، اما درمان آن با توجه به شدت و شرایط متفاوت است.

 


● نشانه های بیماری


رینود چیزی بیش از احساس سرما در دست و پاست و با سرمازدگی نیز تفاوت دارد. علائم آن نیز با توجه به شرایط بیماری، شدت و مدت زمان آن متفاوت است. اما علائمی شایع در این بیماری وجود دارند از جمله سردی انگشتان دست و پا، تغییر رنگ پوست در واکنش به سرما یا استرس، احساس سوزش و کرختی به دنبال گرم کردن یا از بین رفتن استرس.هنگامی که با این مشکل روبه رو می شوید، نواحی درگیر ابتدا سفید می شوند. سپس کبود شده و احساس کرختی و سرما می کنند. البته این حالات و شرایط برای همه افراد یکسان نبوده و لازم نیست همه به یک صورت این مشکل را تجربه کنند. گاهی اوقات با شروع مشکل، تنها یک یا دو انگشت درگیر می شود و لزوما نیز همیشه به یک حالت بروز نمی کند. اگرچه رینود اغلب، انگشتان دست و پا را درگیر می کند، اما سایر اندام ها مانند بینی، لب و گوش ها هم ممکن است درگیر شوند. البته لازم به یادآوری است، حمله رینود ممکن است کمتر از یک دقیقه طول بکشد یا ساعت ها ادامه پیدا کند. افرادی نیز رینود را همراه با دیگر بیماری ها تجربه خواهند کرد و به همین دلیل نشانه هایی مرتبط با بیماری زمینه ای نیز خواهند داشت. در حقیقت پزشکان رینود را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می کنند. در رینود ثانویه سایر بیماری ها زمینه ساز بروز این اختلال هستند.

  


● علل بروز رینود

  


پزشکان به درستی علت حملات رینود را نمی دانند، اما به نظر می رسد رگ های خونی دست و پا در برابر هوای سرد یا استرس واکنش نشان دهند.

  


عواملی وجود دارند که احتمال بروز رینود اولیه را افزایش می دهند از جمله:

  


▪ جنسیت: رینود زنان را بیش از مردان درگیر می کند.

  


▪ سن: اگرچه در هر سنی ممکن است این شرایط به وجود آید، اما رینود در سنین بین ۱۵ تا ۳۰ سال بیشتر پیش می آید.

  


▪ محل زندگی: افرادی که در مکان های سرد زندگی می کنند، بیشتر در معرض این شرایط خواهند بود.

 


▪ سابقه خانوادگی: حدود یک سوم افرادی که رینود را تجربه می کنند، یکی از اعضای درجه یک خانواده شان هم به این مشکل مبتلاست.

  


عواملی هم سبب بروز رینود ثانویه خواهد بود:

  


▪ بیماری هایی خاص: ممکن است سبب بروز مشکل شود.

  


▪ مشاغل خاص: به عنوان مثال کارهایی که ضربات تکراری و دائمی دارند.

 


▪ قرار گرفتن در معرض موادی خاص: سیگار کشیدن و استفاده از داروهایی که رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهند نیز ممکن است خطر ابتلا به رینود را افزایش دهند.

 


● شیوه زندگی برای کاهش مشکلات

 


با به کارگیری شیوه هایی ساده می توانیم حملات رینود را کاهش دهیم و احساس بهتری داشته باشیم; به عنوان مثال ترک سیگار، ورزش منظم، کنترل استرس، محافظت از دست ها و پاها و کاهش عوامل ایجاد خطر از جمله این موارد هستند.

 


اگر حمله ایجاد شد، چه کار باید کرد؟

 


اولین و مهم ترین اقدامی که در این موقعیت باید انجام شود گرم نگه داشتن دست، پا یا هر عضو درگیری است، بنابراین به محیطی گرم تر بروید و دستان خود را زیر بغل تان بگذارید تا گرم شوند. انگشتان دست و پای خود را تکان دهید. آب ولرم نه داغ روی انگشتان خود بریزید و آن ها را ماساژ دهید.

 


اگر شرایطی استرس آفرین موجب بروز این مشکل شده، بهتر است با ترک محیط و آرام کردن خود، مشکل را بهبود بخشید.

 


پیشگیری

 


رینود پدیده ای است که می توانید جلوی آن را بگیرید :

 


زمانی که بیرون از خانه و در محیط باز هستید، لباس گرم و مناسب بپوشید.

 


در فصل زمستان استفاده از شال، دستکش، جوراب، کلاه و چکمه را فراموش نکنید.


داخل خانه و در فضای بسته هم مراقب باشید; به عنوان مثال، هنگامی که از داخل یخچال یا فریزر مواد غذایی را خارج می کنید، بهتر است از دستکش استفاده کنید.


در نهایت اگر امکانش را دارید، برای زندگی به مکانی با آب و هوای معتدل تر بروید.

 

لوگوی وبلاگ صلای عشف



۵ نکته برای پیشگیری از دیابت


تغییر سبک زندگی می‌تواند یک قدم بزرگ به سمت پیشگیری از دیابت باشد و هیچوقت برای شروع دیر نیست. این نکات را در نظر داشته باشید.

وقتی صحبت از دیابت نوع ۲ می‌شود--که متداول‌ترین نوع دیابت است--پیشگیری بهترین راهکار است. همچنین اگر در معرض خطر بالایی از ابتلا به دیابت هستید، مثلاً اگر اضافه وزن زیادی دارید یا سابقه خانوادگی دیابت دارید، خیلی مهم است که پیشگیری از دیابت را به اولویت زندگیتان تبدیل کنید.

پیشگیری از دیابت درست مثل سالم غذا خوردن، بالا بردن فعالیت بدنی و کم کردن اضافه وزن، جزء اصول اولیه است و هیچوقت برای شروع دیر نیست. با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی‌تان می‌توانید از بروز مشکلات جدی دیابت مثل تخریب اعصاب، کلیه‌ها و قلب، جلوگیری کنید.



نکته ۱: فعالیت بدنی‌ بیشتری داشته باشید.

فعالیت بدنی روزمره فواید بسیار زیادی دارد. ورزش کمکتان می‌کند تا:

- وزنتان را پایین بیاورید.
- قندخونتان را پایین بیاورید.
- حساسیت شما به انسولین را بالا می‌برد--که کمک می‌کند قندخونتان در یک محدوده نرمال بماند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هم ورزش‌های هوازی و هم قدرتی می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند اما بهترین نتیجه از برنامه تناسب‌اندامی حاصل می‌شود که از هر دوی این تمرینات استفاده می‌کند.

نکته ۲: فیبر فراوان بخورید.

فیبر کمک‌های زیادی به شما می‌کند:
- با بالا بردن  کنترل قندخونتان، احتمال بروز دیابت را کاهش می‌دهد.
- احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
- با کمک به احساس سیری، به کاهش وزن کمک می‌کند.

موادغذایی سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود.

نکته ۳: تا می‌توانید غلات کامل مصرف کنید.

بااینکه دلیل آن چندان مشخص نیست اما غلات کامل می‌توانند احتمال بروز دیابت را پایین آورده و به حفظ سطح قندخون کمک کنند. سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی‌تان کامل باشد. بسیاری موادغذایی که از غلات کامل درست می‌شوند آماده خوردن هستند مثل نان‌های مختلف، پاستا و بسیاری سیریال‌ها.

نکته ۴: اضافه‌وزنتان را کم کنید.

اگر اضافه‌وزن دارید، پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزنتان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می‌کنید، سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادیکه اضافه‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ درصد در خود کاهش دادند. هچنین آنهایی که وزن نسبتاً کمی پایین آورده--حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اولیه خود--و به طور مرتب ورزش کردند، تا ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در خود کاهش دادند.

نکته ۵: از رژیم‌های غذایی جدید پرهیز کرده و انتخاب‌های سالمتری داشته باشید.

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، رژیم شاخص گلیسمی و سایر رژیم‌های جدید شاید در ابتدا به شما کمک کند وزنتان را پایین بیاورید اما تاثیر آنها در پیشگیری از دیابت شناخته شده نیست و اثر طولانی‌مدتی نیز نخواهند داشت. و با خارج کردن یا محدود کردن یک گروه غذایی خاص از برنامه روزانه، رسیدن موادمغذی لازم را به بدنتان محدود می‌کنید. درعوض این، برای داشتن یک برنامه‌غذایی سالم که به کاهش‌وزنتان کمک کند، بیشتر بر حجم وعده‌های غذایی و سالم بودن موادی که می‌خورید تمرکز کنید.

چه زمان نزد پزشک بروید؟

اگر سنتان بالاتر از ۴۵ سال است و وزن نرمالی دارید، از پزشکتان بپرسید که لازم است تست دیابت انجام دهید یا خیر. انجمن دیابت امریکا در موارد زیر آزمایش گلوکز خون را توصیه می‌کند:

- بالاتر از ۴۵ سال باشید و اضافه وزن داشته باشید.
- کمتر از ۴۵ سال باشید و اضافه وزن را در کنار یک یا دو مورد عامل خطرزای دیگر برای دیابت نوع ۲ داشته باشید -- مثل سبک زندگی نشسته و ساکن یا سابقه خانوادگی دیابت.

نگرانی‌های خود درمورد پیشگیری از دیابت را با پزشکتان مطرح کنید. او به شما کمک می‌کند از بروز دیابت پیشگیری کنید و برحسب سابقه پزشکی و سایر عوامل، توصیه‌های بیشتری به شما ارائه خواهد کرد.

طراحی پوسته از : ایران نقش (طراحی قالب وبلاگهای پارسی)
تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صلای عشق - دانستنی های پزشکی(دکتر حشمتی) می باشد.